Martin Bashir’s controversial moments – from Princess Diana to Michael Jackson

Former BBC journalist Martin Bashir interview with Princess Diana was one of the must-see TV programmes of the 1990s.

The rare tell-all aired on BBC's Panorama on November 20 1995, divulging intimate details of the Prince and Princess of Wales' marriage.

Princess Diana also revealed she suffered from post-natal depression after the birth of William, and she admitted to self harm and bulimia.

Famously, she also said there were "three of us" in the marriage," hinting at Charles' relationship with Camilla Parker-Bowles, and also spoke of her own infidelity with army captain James Hewitt.

Now, 25 years after the interview, a judge's report found that Bashir had "deceived and induced" Diana's brother to obtain the interview.

Bashir has also become known for other hugely controversial moments throughout his career. Here we take a look.

Princess Diana interview

Though Diana's comments were explosives, the controversy surrounds the fact of how Bashir gained axes to Diana.

The interview took place three years after Charles and Diana's separation and a year after their divorce.

Shortly after the interview aired it was alleged two counterfeit bank statements had been made to persuade Diana into doing the interview.

A 1996 BBC inquiry cleared Bashir of wrongdoing, but the new report has called the inquiry "woefully ineffective".

  • Prince Charles will leave Harry 'out in the cold' if he attacks the Queen personally

The six-month inquiry by John Dyson, found that Bashir had used fake documents to organise the interview with Diana.

The disgraced journalised showed the forged bank statements to Diana's brother, Earl Spencer.

He has since released a statement apologising for "the fact that I asked for bank statements to be mocked up," but says they did not induce Princess Diana to participate in the interview.

Michael Jackson interview

Bashir moved from the BBC to ITV in 1993, and in 2003 he scored another massive interview – with Michael Jackson.

He spent eight months with the singer to produce the documentary Living With Michael Jackson, with access to his Neverland ranch and following him on the road.

In the film he quizzed the late Thriller singer on why he let children sleep in his bed, saying he felt "uneasy" about Jackson's relationship with children.

Jackson explained that his "greatest inspiration" came from children, and strenuously denied ever being sexually abusive with them.

  • Michael Jackson's nephew claims Martin Bashir 'used Princess Diana letter' to lure him in

Jackson later complained to the Independent Television Commission and the Broadcasting Standards Commission about his depiction in the show, saying he felt "betrayed" by Bashir.

He added: "Everyone who knows me will know the truth which is that my children come first in my life and that I would never harm any child.

"I also want to thank my fans around the world for the overwhelming number of messages of support that I have received, particularly from Great Britain, where people have e-mailed me and said how appalled they were by the Bashir film.

"Their love and support has touched me greatly."

Sarah Palin comments

  • Martin Bashir apologises to William and Harry for lying to Diana for BBC interview

Bashir resigned from US news and chat network MSNBC after controversial remarks he made about former US vice presidential candidate Sarah Palin.

In November 2013 he referred to the Republican as a "world-class idiot", after she compared the US debt crisis to slavery.

He commented: "When Mrs Palin invokes slavery, she doesn't just prove her rank ignorance she confirms if anyone truly qualified for a dose of discipline from Thomas Thistlewood, she would be the outstanding candidate."

Bashir later apologised for his comments, saying they were "ill-judged".

Inappropriate 'Asian babe' comments

In a speech in 2008 that was supposed to champion the cause of minority groups, Bashir stunned the audience by referring to a group of American journalists as "Asian babes".

He took it even further, saying he was glad the podium was covering the lower half of his body.

With his then ABC 20/20 news programme co-star Juju Chang standing nearby, he said a speech should be "like a dress on a beautiful woman – long enough to cover the important parts and short enough to keep your interest – like my colleague Juju's".

He later apologised for his comments, telling New York magazine: "Upon reflection, it was a tasteless remark that I now bitterly regret."

Source: Read Full Article